Vam­mais­jär­jes­töt: vam­mais­ten ihmisten pal­ve­lui­den mak­sul­li­suut­ta ei tule lisätä

Yhteensä 17 vammaisjärjestöä vaatii kannanotossaan, että vammaispalveluja myönnettäessä huomioidaan todellisuudessa saatavilla olevat palvelut.

Eduskunta käsittelee hallituksen esitystä, jolla muutettaisiin jo hyväksytyn uuden vammaispalvelulain soveltamisalaa. Lisäksi hallitus on ehdottanut, että jatkossa asiakkaan edun arvioinnissa ei enää olisi sallittua huomioida palvelusta aiheutuvia maksuja.

Tämä olisi heikennys, jolla lisätään vammaisille ihmisille tarjottavien palvelujen maksullisuutta. Muutos veisi pohjan esimerkiksi vammaispalvelulain mukaiselta asumisen tuelta, jos hyvin samanlaiset palvelut voidaan järjestää maksullisina sosiaalihuoltolain nojalla. Maksullisuus kannustaa järjestämään esimerkiksi kotihoitoa, joka ei mahdollista itsenäistä elämää ja osallisuutta.

Ehdotettu ns. suojasäännös eli mahdollisuus jättää asiakasmaksuja perimättä ei turvaa riittävästi vammaisten ihmisten oikeuksia. Säännös on myös liian tulkinnanvarainen ja siksi vaikeasti sovellettavissa. Monelle vähävaraiselle jo nykyiset asiakasmaksut ovat suuri ongelma. Maksullisuus ajaisi myös keskituloisia vammaisia ihmisiä köyhyyteen, sillä palveluiden tarve on pitkäaikaista, usein elämänmittaista.

Hallituksen esityksen mukaan sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden saatavuus ei saa jatkossa vaikuttaa siihen, järjestetäänkö henkilölle vammaispalvelulain mukaisia palveluita. Tämä voi johtaa siihen, että vammaiset ihmiset jäävät välitilaan ilman apua. Lakiehdotus voi vaarantaa vammaisten ihmisten arkea ja perusturvallisuutta merkittävästi.

Esimerkiksi oikeuskansleri ja yhdenvertaisuusvaltuutettu ovat jo lausuntokierroksella esittäneet kriittisiä lausuntoja ehdotuksesta, eikä esitys ole olennaisesti muuttunut. Eduskuntakäsittelyssä esitystä tulee muuttaa turvaamaan vammaisten ihmisten palvelujen maksuttomuus ja vammaisoikeuksien toteutuminen.

Allekirjoittajat:

ADHD-liitto ry

Aivovammaliitto ry

Autismiliitto ry

Epilepsialiitto ry – Epilepsiförbundet rf

FDUV rf

Helsingin Invalidien Yhdistys ry

Hengitystuki ry

Heta – Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry

Kuuloliitto ry

Kynnys ry

Lihastautiliitto ry

Neuroliitto ry

Näkövammaisten liitto ry

SAMS - Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf

Suomen CP-liitto ry

Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry

Näkövammaisten liiton saate vammaispalvelulain soveltamissäännökseen

Näkövammaisten liitto vaatii uuteen vammaispalvelulakiin myös muita tärkeitä korjauksia kuin tässä vammaisjärjestöjen kannanotossa mainitut. Lain 2 § 3 momenttiin ehdotettu epätarkka ja tulkinnanvarainen elämänvaiheen käsite on korvattava täsmällisemmin määriteltävissä olevalla ja näkövammaisen ihmisen yksilöllisen tilanteen paremmin huomioivalla elämäntilanteen käsitteellä.

Elämänvaihe on erityisesti ikään liittyvä käsite. Vammaisuus on kaikki elämänvaiheet läpäisevä erityinen, usein koko elämän jatkuva elämäntilanne, johon liittyviä erityisiä vammasta aiheutuvia tarpeita ei saa keinotekoisesti häivyttää elämänvaiheen käsitteen alle. Vammaispalvelujen on oltava arvoneutraaleja ja mahdollistettava jokaisen vammaisen ihmisen omat elämänvalinnat.

Lisäksi Näkövammaisten liitto edellyttää, että uuden vammaispalvelulain soveltamisalasäännökseen on palautettava vammaisuuden sosiaalinen malli ohjaamaan sen arviointia, millaisia palveluja vammaisen ihmisen on saatava, jotta hän voi osallistua yhteiskuntaan yhdenvertaisesti ja elää itsenäistä elämää.

Palvelujen sopivuutta on arvioitava myös suhteessa vammaispalvelulain tarkoitukseen, YK:n vammaissopimukseen ja yhdenvertaisuuslakiin. Nämä muutokset ovat välttämättömiä, jotta vammaispalvelut vastaavat näkövammaisen ihmisen yksilöllisiin tarpeisiin ja mahdollistavat yhdenvertaisen elämän vammattomien kanssa.