Siirry pääsisältöön

Miten toimia, jos olet tyy­ty­mä­tön palveluun tai hoitoon sosiaali- ja ter­vey­den­huol­los­sa?

Oikeuksienvalvonta tiedottaa (8/2024)
Sininen näkövammaismerkki ruskeassa villapaidassa.

Hyvä palvelu ja hoito syntyy sinun, läheistesi ja ammattilaisten kanssa yhteistyössä. Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, ota asia heti puheeksi ammattilaisen kanssa. Jos asia ei selviä, sinulla on vaikuttamiskeinoja asian selvittämiseksi, eivätkä ne vaaranna palveluidesi tai hoitosi saatavuutta. 

1. Keskustelu 

Anna palautetta ja kehittämisehdotuksia palvelustasi tai hoidostasi keskustellen, kirjallisesti tai yksikön sähköisten palautekanavien kautta. Jos keskustelu ei johda asian selviämiseen, sinulla on mahdollisuus tehdä asiasta kirjallinen muistutus. Asian selvittämiseen saa apua ja neuvoa yksikön ammattilaiselta ja sosiaali- tai potilasasiavastaavalta.  

 Lainsäädäntöä tueksi: 

  • Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) 
  • Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)  
  • Terveydenhuoltolaki (1326/2010) 
  • Sosiaalihuoltolaki (1301/2014).

2. Sosiaali- ja potilasasiavastaava 

Voit olla yhteydessä sosiaali- ja potilasasiavastaavaan, jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon, kohteluun tai palveluun tai tarvitset neuvoja oikeuksistasi sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa. 

Saat sosiaali- ja potilasaisavastaavalta tarvittaessa neuvoa esimerkiksi, kun laadit vahinkoilmoitusta potilas-, lääke- tai esinevahingosta. Vastaavat eivät ota kantaa tehtyihin päätöksiin, eivätkä tulkitse asiakirjamerkintöjä. Valmistaudu tapaamiseen pyytämällä nähtäväksi asiakirjat ja kirjaamalla ennalta ylös mieltä askarruttavat kysymykset. 

Sosiaaliasiavastaavan neuvontapalvelu on puolueetonta ja maksutonta. Se kattaa julkisen ja yksityisen sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen, mutta ei Kelan, TE-toimiston, talous- ja velkaneuvonnan tai edunvalvonnan palveluja. Löydät sosiaali- ja potilasasiavastaavan yhteystiedot asioimasi hyvinvointialueen, yksityisen toimijan tai toimintayksikön verkkosivuilta.  

3. Muistutus ja kantelu 

Muistutus
Muistutus tehdään hyvinvointialueen tai yksityisen toimijan verkkosivuilta löytyvällä  

lomakkeella tai vapaamuotoisesti. Muistutus osoitetaan toimintayksikön vastuuhenkilölle. Tehtyyn muistutukseen tulee saada kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Muistutus on ensisijainen kanteluun nähden. 

Kantelu
Jos olet tyytymätön saatuun vastaukseen muistutuksesta, voit tehdä kantelun aluehallintovirastolle (AVI) ja erityistapauksissa Valviralle.  Kantelu tehdään lomakkeella, jonka saa aluehallintoviraston verkkosivulta. Lisätietoja saa myös aluehallintoviraston asiakaspalvelusta p. 0295 016 780 ma-pe klo 9.30-15.30. Kantelu lähetetään turvasähköpostin välityksellä valvontaviranomaisen kirjaamoon. Kantelun käsittely voi kestää vuoden.

Huomioitavaa
Jos et pysty hoitamaan asiaasi itse, voi laillinen edustajasi, omaisesi tai muu läheinen laittaa asian vireille puolestasi.  

Aluehallintovirasto ja Valvira voivat siirtää kantelun käsiteltäväksi muistutuksena siihen toimintayksikköön, jota kantelu koskee.  

Kanteluratkaisu ei muuta viranomaisen tekemää päätöstä, mutta asia voidaan ohjata uudelleen käsiteltäväksi, jos sen käsittelyssä on tapahtunut virhe. Kantelun myötä ei esimerkiksi saa rahallista korvausta. 

Voit kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille, mikäli viranomainen tai  virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai perus- ja ihmisoikeudet  eivät ole toteutuneet asianmukaisesti hoidossa. 

Viranomainen ei pääsääntöisesti käsittele yli kaksi vuotta vanhoja asioita.   

Sosiaalihuollon yksilöpäätöksistäsi voit hakea muutosta. Päätöksessä on aina muutoksenhakuohjeet. 

Sosiaali- ja terveysministeriö, Valvira ja aluehallintovirastot eivät ole valitusviranomaisia eivätkä ne voi muuttaa sosiaali- tai terveydenhuollossa tehtyjä päätöksiä ja ratkaisuja.

Lopuksi 

Tiesitkö, että kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus kehittää asiakas- ja potilasturvallisuutta. Se yhteensovittaa asiakas- ja potilasturvallisuuden suunnittelua, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueilla. Keskus julkaisee toimintamalleja, työkaluja sekä suosituksia palvelunjärjestäjille ja -tuottajille, ammattilaisille, asiakkaille ja potilaille. Keskuksen toimintaa ohjaa, seuraa ja arvioi sosiaali- ja terveysministeriö.  

Lähteet  ja lisätietoja aluehallintoviraston, Valviran sekä hyvinvointialueesi verkkosivuilta. 

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus (asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi)- Ulkoinen linkki 

Valvonta ja kantelut - Henkilöasiakas - Aluehallintovirasto (avi.fi)- Ulkoinen linkki

www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon- Ulkoinen linkki