Siirry pääsisältöön

Neuvoja sinulle, joka toimit vaikeasti nä­kö­vam­mai­sen lapsen kanssa

Kuvaile, kosketa, ohjaa ja motivoi.
Kaksi tyttöä leikkivät kahvikutsuja. Molemmilla on nuket ja oikealla oleva tyttö ohjaa kädellään vasemmalla puolella olevaa tyttöä löytämään kahvikupin.

Tällä sivulla

Kun puhut

  • Mainitse lapsen nimi, kun puhuttelet häntä.
  • Kerro kuka olet, kun puhut näkövammaiselle lapselle.
  • Puhuttele lasta, ennen kuin kosketat häntä. Odottamaton kosketus voi tuntua ahdistavalta.
  • Kerro lapselle poistumisestasi ennen kuin lähdet hänen luotaan.
  • Älä jätä näkövammaista lasta yksin tuntemattomaan paikkaan.

Kuvaile

  • Kuvaile lapselle hänen lähiympäristöään.
  • Anna lapsen koskea ja tutkia, haistaa, maistaa, kuunnella, koputtaa jne. ja näin saada moniaistisesti tietoa.
  • Selvitä, ettei kaikkea voi tunnustella mikä näkyy eikä kaikkea voi nähdä minkä tuntee. - Muuten voi syntyä käsitteiden sekaannusta.
  • Havainnollista asia, jos se on mahdollista (oikea esine, pienoismalli jne).
  • Sosiaalishaptinen kommunikaatio- Ulkoinen linkki (Suomen Kuurosokeat ry:n verkkosivulla)

Kosketa

  • Rohkaise lasta käyttämään käsiään erilaisten materiaalien tutkimisessa
  • Ohjaa lapsen käsiä, käsi-käden-päällä tai käsi-käden-alla-menetelmää käyttäen, näyttäessäsi hänelle jotakin ja kuvaile samanaikaisesti esineen väri, muoto ja toiminnot.
  • Opeta lapselle systemaattinen käsillä tutkimismenetelmä sekä auttavan ja aktiivisen käden menetelmä (toinen käsi pitää astiaa, sillä aikaa kun toinen etsii lelun pöydältä ja laittaa sen astiaan).
  • Ohjaa lapsen käsiä näyttäessäsi hänelle jotakin ja tarvittaessa anna tuntokokemus suulle
  • Kerro lapselle ennen kuin hän koskettaa jotakin lämmintä, kylmää tai tahmeaa. Hän voi säikähtää äkillistä outoa tuntemusta ja tulla araksi käyttämään käsiään ympäristön tutkimisessa.
  • Seiso lapsen takana opettaessasi hänelle jonkin tietyn liikkeen. Tee liike yhdessä lapsen kanssa. Jos seisot lasta vastapäätä, liikkeestä muodostuu peilikuva, jota lapsen on vaikea hahmottaa.
  • Puhu ja kerro samalla mitä tapahtuu ja mitä ollaan tekemässä käyttäen lapselle tuttuja sanoja.

Nimeä

  • Nimeä suunnat ja esineet oikeilla sanoilla. Lapsen on mahdotonta ymmärtää epämääräisiä suuntakäsitteitä kuten "tuolla kaukana", täällä" jne.
  • Voit käyttää sanoja katsoa ja nähdä.
  • Käytä lähtökohtana lapsen omaa kehoa määritellessäsi mittasuhteita esim. tämä on yhtä suuri kuin kätesi tai yhtä pitkä kuin käsivartesi jne.

Ohjaa

  • Tarjoa lapselle mahdollisuus kokea ja tutkia päivittäistä ympäristöään. Kokea erilaisia asentoja ja liikkeitä sekä saada kokemuksia erilaisista äänistä, hajuista ja valosta erilaisessa ympäristössä sisällä ja ulkona.
  • Tarjoa mahdollisuus saada kokemuksia ajankulusta ja kestosta. Anna mahdollisuuksia ennakoida tapahtumia luomalla selkeä päivärytmi käyttämällä tapahtumien esiintymistä ilmaisevia signaaleja.
  • Anna mahdollisuus erilaisiin aistikokemuksiin ja sitä kautta mahdollisuus tutustua esineiden erilaisiin ominaisuuksiin.
  • Anna mahdollisuus kokea erilaisia määriä (paljon-vähän, suuri-pieni, kevyt-painava/raskas).
  • Tarjoa tilanteita, joissa voi kokea oman toiminnan seurauksia ja mahdollisuus kokea syy-seuraussuhde liittämällä tietty signaali tiettyyn toimintaan.
  • Pidä tavarat omilla tietyillä paikoillaan. Anna lapsen itse hakea ja viedä takaisin paikoilleen tavarat. Kerro, kun siirrät jotakin toiseen paikkaan.
  • Anna lapsen itse hakea lattialle pudonneet tavarat. Kerro, mistä ne löytyvät, esim. liitu on oikealla jalkasi vieressä.
  • Opeta järjestelmällinen etsimismenetelmä; kaarevin liikkein kehosta poispäin
  • Käytä tukevia alustoja pöydän ääressä työskenneltäessä. Sellaisiksi soveltuvat tarjottimet, lokerikot tai kulhot sekä liukuestemuovi. Kädet, jotka yrittävät päästä selville siitä, mitä pöytätasolla on, huiskivat helposti kaiken ympäriinsä.
  • Tee kuvien ääriviivat "näkyviksi" koholle sokealle lapselle esim. erikeeperillä.
  • Mikäli lapsella on näönkäyttöä, hyödynnä se ohjauksessa (kontrastit, suurennokset, valaistus jne.).

Motivoi

  • Anna lapsen tehdä itse, sotkea ja kokeilla.
  • Anna aikaa onnistua ja varmistaa opittua taitoa.
  • Luo turvallinen oppimistilanne.
  • Kehu, kiitä ja kannusta.
  • Anna paljon onnistumisen kokemuksia.
  • Ota mukaan ryhmän toimintaan.

Lue myös