Neuvoja sinulle, joka toimit vaikeasti näkövammaisen lapsen kanssa
Kun puhut
- Mainitse lapsen nimi, kun puhuttelet häntä.
- Kerro kuka olet, kun puhut näkövammaiselle lapselle.
- Puhuttele lasta, ennen kuin kosketat häntä. Odottamaton kosketus voi tuntua ahdistavalta.
- Kerro lapselle poistumisestasi ennen kuin lähdet hänen luotaan.
- Älä jätä näkövammaista lasta yksin tuntemattomaan paikkaan.
Kuvaile
- Kuvaile lapselle hänen lähiympäristöään.
- Anna lapsen koskea ja tutkia, haistaa, maistaa, kuunnella, koputtaa jne. ja näin saada moniaistisesti tietoa.
- Selvitä, ettei kaikkea voi tunnustella mikä näkyy eikä kaikkea voi nähdä minkä tuntee. - Muuten voi syntyä käsitteiden sekaannusta.
- Havainnollista asia, jos se on mahdollista (oikea esine, pienoismalli jne).
- Sosiaalishaptinen kommunikaatio- Ulkoinen linkki (Suomen Kuurosokeat ry:n verkkosivulla)
Kosketa
- Rohkaise lasta käyttämään käsiään erilaisten materiaalien tutkimisessa
- Ohjaa lapsen käsiä, käsi-käden-päällä tai käsi-käden-alla-menetelmää käyttäen, näyttäessäsi hänelle jotakin ja kuvaile samanaikaisesti esineen väri, muoto ja toiminnot.
- Opeta lapselle systemaattinen käsillä tutkimismenetelmä sekä auttavan ja aktiivisen käden menetelmä (toinen käsi pitää astiaa, sillä aikaa kun toinen etsii lelun pöydältä ja laittaa sen astiaan).
- Ohjaa lapsen käsiä näyttäessäsi hänelle jotakin ja tarvittaessa anna tuntokokemus suulle
- Kerro lapselle ennen kuin hän koskettaa jotakin lämmintä, kylmää tai tahmeaa. Hän voi säikähtää äkillistä outoa tuntemusta ja tulla araksi käyttämään käsiään ympäristön tutkimisessa.
- Seiso lapsen takana opettaessasi hänelle jonkin tietyn liikkeen. Tee liike yhdessä lapsen kanssa. Jos seisot lasta vastapäätä, liikkeestä muodostuu peilikuva, jota lapsen on vaikea hahmottaa.
- Puhu ja kerro samalla mitä tapahtuu ja mitä ollaan tekemässä käyttäen lapselle tuttuja sanoja.
Nimeä
- Nimeä suunnat ja esineet oikeilla sanoilla. Lapsen on mahdotonta ymmärtää epämääräisiä suuntakäsitteitä kuten "tuolla kaukana", täällä" jne.
- Voit käyttää sanoja katsoa ja nähdä.
- Käytä lähtökohtana lapsen omaa kehoa määritellessäsi mittasuhteita esim. tämä on yhtä suuri kuin kätesi tai yhtä pitkä kuin käsivartesi jne.
Ohjaa
- Tarjoa lapselle mahdollisuus kokea ja tutkia päivittäistä ympäristöään. Kokea erilaisia asentoja ja liikkeitä sekä saada kokemuksia erilaisista äänistä, hajuista ja valosta erilaisessa ympäristössä sisällä ja ulkona.
- Tarjoa mahdollisuus saada kokemuksia ajankulusta ja kestosta. Anna mahdollisuuksia ennakoida tapahtumia luomalla selkeä päivärytmi käyttämällä tapahtumien esiintymistä ilmaisevia signaaleja.
- Anna mahdollisuus erilaisiin aistikokemuksiin ja sitä kautta mahdollisuus tutustua esineiden erilaisiin ominaisuuksiin.
- Anna mahdollisuus kokea erilaisia määriä (paljon-vähän, suuri-pieni, kevyt-painava/raskas).
- Tarjoa tilanteita, joissa voi kokea oman toiminnan seurauksia ja mahdollisuus kokea syy-seuraussuhde liittämällä tietty signaali tiettyyn toimintaan.
- Pidä tavarat omilla tietyillä paikoillaan. Anna lapsen itse hakea ja viedä takaisin paikoilleen tavarat. Kerro, kun siirrät jotakin toiseen paikkaan.
- Anna lapsen itse hakea lattialle pudonneet tavarat. Kerro, mistä ne löytyvät, esim. liitu on oikealla jalkasi vieressä.
- Opeta järjestelmällinen etsimismenetelmä; kaarevin liikkein kehosta poispäin
- Käytä tukevia alustoja pöydän ääressä työskenneltäessä. Sellaisiksi soveltuvat tarjottimet, lokerikot tai kulhot sekä liukuestemuovi. Kädet, jotka yrittävät päästä selville siitä, mitä pöytätasolla on, huiskivat helposti kaiken ympäriinsä.
- Tee kuvien ääriviivat "näkyviksi" koholle sokealle lapselle esim. erikeeperillä.
- Mikäli lapsella on näönkäyttöä, hyödynnä se ohjauksessa (kontrastit, suurennokset, valaistus jne.).
Motivoi
- Anna lapsen tehdä itse, sotkea ja kokeilla.
- Anna aikaa onnistua ja varmistaa opittua taitoa.
- Luo turvallinen oppimistilanne.
- Kehu, kiitä ja kannusta.
- Anna paljon onnistumisen kokemuksia.
- Ota mukaan ryhmän toimintaan.