Neuvoja sinulle, joka toimit vaikeasti näkömonivammaisen lapsen kanssa
Puhu
- Mainitse lapsen nimi, kun puhuttelet häntä.
- Kerro, kuka olet, kun puhut lapselle.
- Puhuttele lasta, ennen kuin kosketat häntä. Odottamaton kosketus voi tuntua ahdistavalta.
- Kerro lapselle poistumisestasi ennen kuin lähdet hänen luotaan.
- Käytä sanoja katsoa ja nähdä.
- Nimeä paikka mihin lapsen asetat, omaan tuoliin, seisomatelineeseen jne.
- Kerro lapselle ennen kuin hän koskettaa jotakin lämmintä, kylmää tai tahmeaa. Lapsi voi säikähtää äkillistä outoa tuntemusta ja tulla araksi käyttämään käsiään ympäristön tutkimiseen.
Ohjaa
- Ohjaa lapsen käsiä näyttäessäsi hänelle jotakin ja tarvittaessa anna tuntokokemus suulle.
- Käytä tukevia alustoja pöydän ääressä työskenneltäessä. Sellaisiksi soveltuvat tarjottimet, lokerikot tai kulhot sekä liukuestemuovi. Kädet, jotka yrittävät päästä selville siitä, mitä pöytätasolla on, huiskivat helposti kaiken ympäriinsä.
- Anna lapselle riittävästi aikaa reagoida mahdollisuuksiensa mukaan.
Innosta
- Tarjoa lapselle mahdollisuus kokea ja tutkia päivittäistä ympäristöään. Kokea erilaisia asentoja ja liikkeitä sekä saada kokemuksia erilaisista äänistä, hajuista ja valosta erilaisessa ympäristössä sisällä ja ulkona.
- Tarjoa mahdollisuus saada kokemuksia ajankulusta ja kestosta. Anna mahdollisuuksia ennakoida tapahtumia luomalla selkeä päivärytmi käyttämällä tapahtumien esiintymistä ilmaisevia signaaleja.
- Anna mahdollisuus erilaisiin aistikokemuksiin ja sitä kautta mahdollisuus tutustua esineiden erilaisiin ominaisuuksiin.
- Anna mahdollisuus kokea erilaisia määriä (paljon-vähän, suuri-pieni, kevyt-painava/raskas).
- Tarjoa tilanteita, joissa voi kokea oman toiminnan seurauksia ja mahdollisuus kokea syy-seuraussuhde liittämällä tietty signaali tiettyyn toimintaan.