Siirry pääsisältöön

Li­sä­tie­toa ai­vo­pe­räi­ses­tä nä­kö­vam­mas­ta

Tällä sivulla

Tälle sivulle olemme koonneet lisämateriaalia aivoperäisestä näkövammasta. Yhteystietomme ovat pääsivulla.

Englanninkielisiä sivustoja

Videot

Sähköisiä julkaisuja

Arviointi- ja harjoitusmateriaalia

Kirjallisuutta

  • Cerebral Visual Impairment in Children Visuoperceptive and Visuocognitive Disorders - Ulkoinen linkki

    Käytännöllinen käsikirja, jossa tietoa aivoperäisten näkövammojen tunnistamisesta, arvioinnista ja kuntoutuksesta. (Zihl & Dutton 2015)

  • Kummi 12. Ymmärrämmekö näkemäämme? – visuaalisen hahmottamisen häiriöt - Ulkoinen linkki

    Niilo Mäki Instituutin opas antaa perustietoa näkötiedon käsittelystä aivoissa, sen keskeisimmistä kompastuskivistä eli niin sanotuista visuaalisen hahmottamisen häiriöistä sekä niiden merkityksestä erityisesti oppimisen kannalta.

  • Kun lapsella on CP-vamma (pdf)- Ulkoinen linkki

    Näkemisestä erityisesti luvuissa Näkemisen tukeminen arjessa - Ulkoinen linkkisekä Näkemisen tukeminen koulussa- Ulkoinen linkki. (Suomen CP-liitto ry 2021)

  • Rehabilitation of Visual Disorders After Brain Injury

    Erilaiset aivoperäiset näkövammaoireet aivovamman jälkeen sekä kuntoutukselliset menetelmät hoidossa.  (Zihl 2013)

  • Visual impairment in children due to damage to the brain 

    Teokseen on koottu yli 40 eri aloilla työskentelevän asiantuntijan näkemyksiä aivoperäisistä näkövammoista ja näköongelmista.  (Zihl 2013)

  • Å se er ikke alltid nok. 

    Norjankielinen kirja on tarkoitettu niille, jotka haluavat enemmän tietoa näkövaikeuksista aivovamman jälkeen ja niille, jotka näkevät tarpeet kokonaisvaltaiseen ja tarkasti suunnattuun kuntoutustarjontaan. Tehokkaat visuaaliset ominaisuudet ja valmiudet ovat tärkeitä arjen hallintaan. Sen takia kirjailijan mielestä harjoittelu ja stimulaatio näkövaikeuksien yhteydessä on tärkeä     osa nykyaikaista kuntoutusta. Kirjailija antaa kirjassaan myös metodisia vinkkejä päteville ammattilaisille. (Wilhelmsen 2005)

  • Cortical Visual Impairment: An Approach to Assessment and Intervention

    Tohtori Christine Roman-Lantzy on kehittänyt arviointimenetelmän ja siihen perustuvan kuntoutusohjeistuksen (CVI Range-aivoperäisen näkövamman eri tasot). 
    Christine Roman-Lantzy (2018)

  • Cortical Visual Impairment: Advanced Principles

    Edellistä teosta syventävä tietopaketti sisältäen mm. lukutaitoon, sosiaalisiin taitoihin ja liikkumiseen liittyviä teemoja. (Christine Roman-Lantzy 2019).

  • Vision and the Brain. Understanding Cerebral Visual Impairment in Children. 

    Kattava tietopaketti niille, jotka haluavat lisätä ymmärrystään aivoperäisistä näkövammoista. Tarjoaa tietoa aivoperäisten näkövammojen ilmenemisestä, niiden syistä, arvioinnista ja kuntoutuksesta. Syntynyt eri alojen ammattilaisten yhteistyönä. 
    (Hall Lueck, A. & Dutton, G.N. (eds.) 2015, AFB Press)

  • Children with Vision Impairment. Assessment, Development, and Management

    Näyttöön perustuvaan tutkittuun tietoon pohjautuva teos, joka tarjoaa samalla käytännönläheistä ohjausta ammattilaisille, jotka työskentelevät näkövammaisten lasten kanssa. Kirja jakautuu 4 osaan ja pohjautuu ICF-CY malliin: 1 häiriöt silmässä, näkö ja aivot, 2. lapsen kehitys ja oppiminen syntymästä myöhäisempään lapsuuteen, 3. kuntoutus, liikkuminen/suunnistautuminen, lukeminen ja teknologia ja 4. sosiaaliset suhteet ja osallistuminen arjessa.  Kirjan sisältö tuotettu kansainvälisten asiantuntijoiden yhteistyönä.
     (Dale, N., Salt, A., Sargent, J., & Greenaway, R. (eds.) 2022, Mac Keith Press Practical Guides.)

Facebook-ryhmiä