iOs-luetuksen käyt­tö­oh­je 2024

Tältä sivulta voit lukea iOs-luetuksen käyttöohje 2024 -tallenteen tekstivastineen.

Tällä sivulla

Kuuntele

Kuuntele tallenne Soundcloudissa.- Ulkoinen linkki

Lue

Raisa:              Tämä on Näkövammaisten liiton tiedonsaantipalveluiden podcast. Aiheena meillä on tänään uusittu Luetus-sovellus iOS-laitteille eli Applen iPhoneille ja iPadeille. Minun nimeni on Raisa Ticklen, ja nyt eletään huhtikuuta 2024. Mulla on omassa puhelimessani ladattuna jo valmiiksi Luetus-sovellus sovelluskaupasta eli App Storesta.

R:                    Avataan sovellus. Tähän on useampia vaihtoehtoja. Voin yksinkertaisesti hakea kotinäytöltä Luetus-sovelluksen kuvakkeen ja avata sen sitä kautta. Voin käyttää Siriä, sanoa Sirille "Hei Siri, avaa Luetus". Voin käyttää käsinsyöttöä, eli pyöräytän ruudunlukuohjelma VoiceOverin roottorista päälle käsinsyötön. Tai voin käyttää pistekirjoitussyöttöä, eli samalla tavalla roottorista pyöräytän esille pistekirjoituksen ja näpyttelen sormillani näytöllä pistekirjoituskirjaimet "L" ja "U". Itse tällä hetkellä eniten käytän käsinsyöttöä, eli pyöräytetään se roottorista. Sen jälkeen piirrän näytölle sormella kirjaimen L, jonka jälkeen kahden sormen alaspyyhkäisyllä pääsen käymään läpi tarjolla olevia sovelluksia. Tuossahan se olikin. Yhden sormen tuplanapautuksella avataan sovellus.

R:                    Tämän jälkeen päästäänkin suoraan Luetus-sovelluksen kotinäkymälle, koska olen kirjannut jo tämän sisään, eli ottanut sovelluksen käyttöön kirjaamalla käyttäjänimeni ja salasanani. Nehän saa Näkövammaisten liiton digituesta, jos niitä ei jo entuudestaan muista itse tai ole tallettanut itselleen. Kahden sormen ylöspyyhkäisyllä saamme VoiceOverin lukemaan koko näytön ylhäältä alas. Taitaa olla vähän nopealla, pyöräytetään roottorista puhenopeus. Pistetään vähän hitaammalle. Olisikohan 50 hyvä.

R:                    Jos sormella koskettamalla tutkimme ruutua, niin ihan ylhäältä... Ensimmäinen on otsikko "julkaisutyypit". Sen jälkeen yhden sormen vasemmalta oikealle pyyhkäisyllä löytyy... Siinä on painike, jolla päästään etsi-toimintoon. Sen jälkeen alkaa lista julkaisutyypeistä, aikakauslehteä, asiakasjulkaisuja, asiakaslehti, järjestöjulkaisuja, sanomalehti, uskonnollinen julkaisu ja yksittäinen julkaisu. Sen jälkeen se ilmoittaa "välilehti 1/4, valittuna julkaisut". Nyt ollaan aivan ruudun alalaidassa ja sieltä löytyvät kaikki neljä välilehteä. Ensimmäisellä välilehdellä löytyvät kaikki nämä julkaisutyypit. Avaamalla julkaisutyypin, pääsemme tutustumaan tarkemmin, mitä kunkin kategorian alla on. Nyt avataan sieltä vaikka sanomalehdet. Eli liu'utan sormeani näyttöä pitkin, kunnes löydän haluamani. Ja tuplanapautuksella avataan. Fokus on jälleen sivun ylälaidassa takaisin-painikkeessa. Ja jos sieltä sivupyyhkäisyllä etenemme... Otsikko, sanomalehti, Aamulehti. Nyt pääsemme varsinaiseen listaukseen kaikista sanomalehdistä, joita on. Avaamme täältä sanomalehdistä. Tuosta vaikkapa Forssan Lehti, eli tuplanapautuksella avataan "julkaisut". Ja sieltä jälleen olemme sivun ylälaidassa takaisin-painikkeessa.

R:                    Seuraava pyyhkäisy vie... Ja tässä on uusin Forssan Lehti. Avataan se tuplanapautuksella. Ja nyt pääsemme näkymään, jossa ovat listattuna kaikki lehden osiot. Eli jälleen sivupyyhkäisyllä pääsemme etenemään. Avataan vaikka "teema". Ja jälleen sivupyyhkäisyllä löytyvät näiden artikkeleiden otsikot. Avataan artikkeli tuplanapautuksella. Nyt minä pysäytin luvun kahden sormen tuplanäpäytyksellä, mutta pysäytyksen voi tehdä myös alalaidan pysäytä-painikkeesta. Nyt olemme siis varsinaisessa artikkelinäkymässä. Lukeminen alkaa automaattisesti. Äänenä tällä hetkellä minulla on eri syntetisaattori kuin mitä VoiceOverissa. Sen takia, että on helpompi erottaa, mikä on VoiceOverin ääni ja mikä on luetuksen ääni. Pysäytä toisto -painikkeella saamme jatkettua lukua ja pysäytettyä luvun, mutta saman voi tehdä koskettamalla artikkelinäkymää kahden sormen tuplanäpäytyksellä, mikä on yleinen pysäytä-toista-toiminto VoiceOverissa. Tässä artikkelin näkymässä ensimmäisenä ylhäällä on sulje-painike, jolla saamme suljettua artikkelin.

R:                    Ruudun alalaidassa löytyvät toimintopainikkeet. Ensimmäisenä edellinen artikkeli. Toista. Seuraava artikkeli. Ja asetukset. Edellinen artikkeli ja seuraava artikkeli vievät nimensä mukaisesti edelliseen ja seuraavaan julkaisun artikkeliin. Näitä kuitenkin voi muuttaa siten, että painikkeet vievät esimerkiksi edelliseen kappaleeseen tai seuraavaan virkkeeseen. Näin pääsemme liikkumaan artikkeleissa eteenpäin tai vaikka kirjassa kappaletasolla. Artikkeli-luvun asetuksia pääsee muuttamaan ruudun alalaidassa oikealla olevasta asetukset-painikkeesta. Asetuksista saamme muutettua esimerkiksi sovelluksen puhenopeutta ja vaikkapa ääntä. Avataanpa se, eli yhden sormen tuplanäpäytyksellä taas. Näin avattiin asetukset. Ja sieltä tosiaan löytyvät ihan nopealla vilkaisulla... Tekstistä puheeksi -asetuksissa pääsemme säätämään esimerkiksi sitä, pysähtyykö artikkelin luku aina artikkelin tai kappaleen lopussa vai jatkaako se automaattisesti seuraavaan.

R:                    Puhenopeudesta pääsemme säätämään artikkelin lukunopeutta. Voimme säätää äänenvoimakkuutta tietysti laitteen äänenvoimakkuuspainikkeilla, mutta voimme säätää niitä myös täältä asetuksista, jolloin se säätää suhteellista äänenvoimakkuutta VoiceOveriin nähden. Aivan vasemmasta ylälaidasta löydämme sulje-painikkeen. Ja näin olemme jälleen takaisin artikkeli-näkymässä ja pääsemme jatkamaan lukemista.

R:                    Artikkelin voi myös sulkea joko vasemman ylänurkan sulje-painikkeesta tai VoiceOverin peruuta-eleellä, eli kaksi sormea rinnakkain ja teemme eräänlaisen Z-kirjaimen. Näin olemme jälleen lehden osiossa, josta voimme valita artikkeleita. Ja ylälaidasta takaisin-painikkeella askel askeleelta tulemme pois julkaisun artikkeleista ensin osioihin ja siitä lehden numerovalintaan tai julkaisuvalintaan. Ja nyt olemme jälleen julkaisuvalikoissa.

R:                    Seuraavaksi tutustutaan muihin välilehtiin, jotka löytyvät ruudun alalaidasta. Nyt ollaan aivan ruudun alalaidassa ja sieltä löytyvät kaikki neljä välilehteä. Valittuna "julkaisut". Toinen on "suosikit", "ladatut" ja "asetukset". Ensimmäiseltä välilehdeltä, eli julkaisuista, löydämme kaikki eri julkaisutyypit. Koska näitä julkaisuja on hyvinkin paljon, jopa useampi sata, on helpompaa, että merkitään ne julkaisut, joita usein haluaa lukea suosikeiksi. Tämän jälkeen nämä suosikit löytyvät tietysti suosikit-välilehdeltä. Helsingin Sanomat. Lisää suosikkeihin -painike, tuplanapautetaan siitä. Nyt painike muuttui "poista suosikeiksi". Eli jos menemme täältä aivan ruudun alalaidan kautta välilehteen "suosikit", tuplanapautetaan se auki. Olemme nyt suosikit-välilehdellä, katsotaanpa mitä sieltä löytyy. Helsingin Sanomat löytyy täältä. Tuplanapautetaan se auki. Täältä pääsemme suoraan katsomaan kaikki tarjolla olevat Helsingin Sanomat. Tämä on siis eräänlainen oikopolku.

R:                    Kolmannelta välilehdeltä, eli ladatuista, löytyvät aina kaikki ne julkaisut, jotka olet kertaalleen avannut sovelluksessa. Esimerkiksi siis jos olet hakenut vaikka jonkin kirjan luettavaksesi, löytyy se seuraavalla lukukerralla ladatuista, eikä sinun tarvitse uudelleen käydä sitä hakemassa tuolta valikoista. Eli kun liu'utan sormeani alalaidasta hivenen ylöspäin, sieltähän "ladatut" löytyi. Tuplanapauksella auki. Kun liikutan sormeani täällä ruudulla... Otetaanpa vaikka Forssan Lehti viimekuulta. Tämä julkaisu on sellainen, jota olen aikaisemmin lukenut. Luetus hyppäsi suoraan siihen kohtaan, jossa viimeksi olen ollut. Tämähän on erityisen hyvä silloin, jos luettavana on vaikkapa kirja, jossa on useampi sata sivua, niin ei tarvitse muistella, että missäköhän kappaleessa olin menossa, vaan Luetus muistaa sen puolestasi ja hyppää suoraan sinne. Viimeinen välilehti "asetukset" on aika itsensä selittävä. Asetuksista saamme muutettua esimerkiksi sovelluksen puhenopeutta ja vaikkapa ääntä. Avataanpa se, eli yhden sormen tuplanäpäytyksellä. Näin. Ja sieltä tosiaan löytyvät nopealla vilkaisulla "yleiset asetukset". Tämä on tärkeää: "käytä ruudunlukijaa tekstin lukemiseen". Luetus-sovelluksessa on oma ruudunluku. Kun menemme kuuntelemaan jotain julkaisua, niin se ei ole tämä VoiceOver-ruudunluku, joka sitä lukee, vaan VoiceOver vaikenee ja Luetuksen oma puhe aloittaa lukemiseen. Tämä kuitenkin voidaan ottaa pois päältä, jos esimerkiksi mieluummin käytät VoiceOveria näytön lukemiseen tai vaikka olet heikkonäköinen ja mieluummin itse silmin luet ruutua. Tämä on tärkeä ominaisuus heille, jotka käyttävät pistenäyttöä, sillä Luetuksen oma ruudunluku ei tue pistenäyttöä, vaan silloin käytetään VoiceOveria lukemiseen, jolle siis löytyy tämä pistenäyttötuki. Täältä voi myös valita sen äänen, jota käyttää Luetuksen ruudunluvussa. Tällä hetkellä olen vaihtanut sen syntetisaattoriin nimeltä Onni sen takia, jotta kun kokeilemme julkaisun kuuntelua, niin sen erottaa paremmin, mikä on Voiceover ja mikä on Luetuksen oma syntetisaattori. Täältä asetuksista säädetään myöskin puhenopeutta ja äänenkorkeutta.

R:                    Nyt tutustumme lyhyesti myös etsi-toimintoon, joka löytyy Luetuksesta oikeastaan joka tasolla. Nyt olemme välilehdellä 1. eli julkaisut-välilehdellä. Siis aivan julkaisuiden päänäkymässä. Sieltä pyyhkäisyllä löytyi "Avaa etsi -toiminto". Tuplanäpäyttämällä tekstikenttää saamme aktivoitua kirjoitusnäkymän, ja voimme kirjoittaa tähän haluamamme hakusanan. Ja ruudun alalaitaan ilmestyi näppäimistö. Jälleen kerran voin käyttää joko virtuaalinäppäimistöä, voin sanella viestini sinne tai voisin käyttää pistekirjoitussyöttöä tai käsinkirjoitusta. Mutta katsotaanpas tuosta vaikka koira. Sitten sieltä näppäimistöstä valmis-painike. Nyt siellä lukee koira, ja katsotaanpa mitä tuloksia saimme. Kaikki julkaisut, joiden nimestä löytyy sana "koira", löytyvät nyt listana tästä alapuolelta. Näin pääsimme nopeasti katsomaan julkaisuja. Ja tätähän voi käyttää myös eräänlaisena hakutoimintona tai selaamisena siitä, että mitä kaikkea julkaisuita Luetuksessa on tarjolla. Perinteisestihän Luetus on ollut tuttu sanomalehdistä ja aikakauslehdistä, mutta Luetus-järjestelmässä löytyy myös sadoittain näkövammaisten asiakkaidemme itse skannaamia kirjoja ja lehtiä. Ja tuolta löytyy sulje-etsi-toimintopainike, ihan ylälaidasta.

R:                    Tässä olemme käyneet nyt läpi näitä uusitun Luetus-sovelluksen eri toimintoja, näkymiä ja käyttötapoja. Toivonkin, että tämä miellyttää kaikkia teitä, jotka käytätte Luetusta. Ja jos ongelmia tulee, olkaa yhteydessä Näkövammaisten liiton digineuvontaan. Ja antakaa meille palautetta ja toiveita sovelluksen kehityksestä. Minun nimeni oli Raisa Ticklen, ja toivotan hyvää kevään jatkoa.