Siirry pääsisältöön

Asia­kas­pal­ve­lusih­tee­ri

Asiakaspalvelusihteeri hoitaa muun muassa ajanvarauksia, puhelinvaihdetta, postia, asiakkaiden ohjausta ja puhelinneuvontaa.

Tällä sivulla

Asiakaspalvelusihteereitä toimii erityisesti terveydenhuollon eri toimipisteissä sekä monissa suuremmissa yrityksissä ja järjestöissä.

Työssä vaaditaan organisointikykyä, asiakashenkisyyttä, stressinsietokykyä ja ripeää työskentelyä.

Työtehtävät

Näkövammaisten asiakaspalvelusihteereiden työtehtäviä ovat mm. seuraavat:

  • puhelinvaihteen hoitaminen
  • postin käsittely
  • tilausten hoito
  • neuvonta puhelimitse ja sähköpostilla.

Haasteita ja ratkaisuja

Asiakaspalvelusihteerin työtehtävät sopivat hyvin heikkonäköisille henkilöille ja tehtäväkuva voi olla varsin laajakin. Sokealle henkilölle asiakaspalvelusihteerin työnkuvassa haasteellisia tehtäviä ovat esimerkiksi asiakkaan vastaanotto ja opastus, luentotilojen organisointi ja paperipostin käsittely. Näissä tehtävissä ratkaisu voi löytyä työtehtäväjärjestelystä tai henkilökohtaisen avustajan käytöstä.

Koulutus

Lähihoitaja, merkonomi, vastaanottoavustaja.

Kysy lisää

Näkövammaisten liiton työelämäpalvelujen asiantuntijat auttavat mielellään sopivan työn pohtimisessa.