Saimme si­dos­ryh­mil­täm­me arvosanan 4,3/5 – kiitämme luot­ta­muk­ses­ta

Keräsimme sidosryhmiltämme palautetta toiminnastamme. Saimme toiminnastamme arvosanaksi 4,3/5. Lämmin kiitos vastauksista.

Näkövammaisten liiton sidosryhmiä ovat esimerkiksi muut järjestöt sekä kuntien ja yksityisten sektorien työntekijät, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Yhteistyömme on monien tahojen kanssa hyvin tiivistä, ja haluamme panostaa siihen, että yhteistyö säilyy hedelmällisenä ja vaikuttavana jatkossakin. Kiitos siis jokaisesta vastauksesta! Se auttaa meitä kehittämään toimintaamme.

Sidosryhmäkyselyn tuloksia

Kysyimme, miten vastaajat arvioisivat Näkövammaisten liiton toimintaa asteikolla 1–5, kun 1=huono ja 5=kiitettävä. Saimme arvosaksi 4,3/5, mistä olemme hyvin iloisia. Erityisen tyytyväisiä toimintaamme olivat yksityisen sektorin vastaajat.

Kysyimme myös, mitkä sanat kuvaavat vastaajien mielestä Näkövammaisten liittoa. Valmiista vastausvaihtoehdoista meitä parhaiten kuvaaviksi valittiin asiantunteva (90 % vastaajista valitsi tämän vaihtoehdon), yhteistyökykyinen (66 %) ja luotettava (64 %). Sen sijaan heikoiten meitä kuvasivat vastaajien näkemyksen mukaan sanat uudistuva (19 %), ketterä (8 %) ja rohkea (7 %).

Sidosryhmäkyselyymme vastanneet saivat eniten tietoa Näkövammaisten liitosta verkkosivujemme kautta (72 % sai tietoa tätä kautta). Suosittuja tiedonsaantikanavia olivat myös kasvokkaiset tapaamiset (54 %), Näkövammaisten Airut -jäsenlehtemme- Ulkoinen linkki (23 %) sekä Facebook-sivumme- Ulkoinen linkki (20 %).

Sidosryhmäkyselyn tuloksia on käsitelty ja tullaan käsittelemään Näkövammaisten liiton eri yksiköissä ja toiminnoissa.

”Vastaukset antavat paljon pohdittavaa ja tarjoavat meille myös kehittymisen mahdollisuuksia. Voimme olla tyytyväisiä siitä, että toimintamme koetaan asiantuntevaksi, yhteistyökykyiseksi ja luotettavaksi. Samalla se asettaa meille paljon vastuuta. Näiden näkemysten avulla voimme toimia yhä paremmin yhteistyökumppaneidemme ja sidosryhmiemme rinnalla. Yhdessä olemme aina vahvempia”, toteaa Näkövammaisten liiton toimitusjohtaja Jukka Tahvanainen.

Kysely

Sidosryhmäkysely lähetettiin henkilökohtaisesti sidosryhmillemme tammikuussa. Vastausaikaa oli kuukausi. Vastauksia saimme 154 kpl, ja vastausprosentti oli 29 %.

Vastaajista 45 % työskentelee kolmannella sektorilla eli järjestössä tai säätiössä, 41 % julkisella sektorilla, 10 % yksityisellä sektorilla ja 4 % jossain muualla.

41 % vastanneista kertoi tehneensä yhteistyötä kanssamme ja seuranneensa toimintaamme jo pitkään. 53 % kertoi tehneenä kanssamme yhteistyötä tai käyttäneensä palveluitamme, mutta tuntevansa toimintaamme vain suppeasti. Loput vastaajat (6 %) eivät tunteneet meitä kovinkaan hyvin.

viestinnän asiantuntija Heidi Härmä, Näkövammaisten liitto
heidi.harma@nkl.fi