Sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta
Sairausvakuutuslain 4 luvun 7 a §:n 1 momentin mukaan sairausvakuutuksesta korvattavasta taksimatkasta vakuutetulta perittävästä enimmäishinnasta säädetään valtioneuvoston asetuksella. Enimmäishinta perustuu korvauksiin käytettävissä oleviin varoihin ja kuljetuksesta aiheutuviin kustannuksiin siten, että siihen sisältyy kohtuullinen voitto. Asetuksen mukaan taksin käytöstä perittävä enimmäishinta muodostuu perusmaksusta, ajomatkamaksusta, odotusmaksusta, avustamislisästä ja arvonlisäveron osuudesta.
Taksien saatavuuden haasteet
Asetusmuistiossa todetaan, että taksien saatavuushaasteita on alkanut ilmetä erityisesti suurten esteettömien ajoneuvojen kohdalla.
Näkövammaisten liitto huomauttaa, että henkilöautotaksia käyttävien näkövammaisten ihmisten havainnot taksien saatavuushaasteista ovat lisääntyneet. Haasteita taksien saatavuudessa on sekä haja-asutusalueilla että lyhyillä matkoilla. Lisäksi saatavuusongelmien riski on olemassa Lapin turistikautena, jolloin taksit ajavat mieluusti turistien tilaamia kuljetuksia.
Taksit eivät ota vastaan tilausta, koska sen ajaminen ei ole kannattavaa etenkin, kun otetaan huomioon luokseajon kustannukset. Tämä aiheuttaa tilanteen, jossa näkövammainen ei saa taksia, vaikka sen tarvitsisi.
Samoin haasteita on silloin, kun näkövammaisella on liikkumisen apuvälineenä opaskoira. Taksinkuljettajat jättävät hyväksymättä tilauksia, joissa lisätiedoissa on maininta opaskoirasta.
Odotusmaksu ja avustamislisä
Asetuksen 4 §:ssä säädetään odotusmaksusta. Asetuksen mukaan odotusmaksua saa veloittaa enintään 15 minuutin ajalta, jos taksi odottaa asiakasta tilauspaikalla asiakkaan myöhästyttyä avuntarpeesta aiheutuvasta tai muusta hyväksyttävästä syystä. Lisäksi odotusmaksua saa periä, jos asiakas poistuu ajoneuvosta kuljetuksen aikana apteekissa käynnin tai apuvälineen hakemisen vuoksi tai jos taksi pysähtyy yli 2 tuntia kestävällä yhdensuuntaisella matkalla asiakkaan terveydentilasta aiheutuvasta syystä. Asetuksen 5 §:ssä säädetään avustamislisästä. Avustamislisää voi periä vain silloin, kun asiakkaan kuljettaminen edellyttää esteetöntä ajoneuvoa.
Näkövammaisten liitto huomauttaa, että näkövammainen asiakas tarvitsee monesti taksinkuljettajan apua löytääkseen oikeaan paikkaan tai löytääkseen tahon, jolta voi pyytää opastusta eteenpäin. Samoin näkövammainen tarvitsee monesti taksinkuljettajan noutamaan hänet sisältä rakennuksesta.
Näkövammainen ei kuitenkaan tarvitse esteetöntä ajoneuvoa. Hänelle turvallisin ajoneuvo on henkilöauto. Avustamislisää ei voi periä tilanteissa, joissa asiakas tarvitsee avustamista tai opastamista, mutta hänellä ei ole tarvetta esteettömälle ajoneuvolle. Tämä voi aiheuttaa tilanteen, jossa näkövammainen jää vaille tarvitsemaansa opastamista tai avustamista. Näkövammaisten liiton saamien kokemustietojen mukaan tällaisia ongelmia on ollut. Taksinkuljettajat jättävät näkövammaisen asiakkaan ulko-ovelle tai eivät nouda häntä sisältä. Tähän tarvitaan muutos, jotta näkövammaisten ihmisten sujuva ja turvallinen asiointi voi toteutua.
Ratkaisuna Näkövammaisten liitto ehdottaa, että avustamislisää laajennetaan tilanteisiin, joissa näkövammainen ihminen tarvitsee esimerkiksi taksinkuljettajan apua löytääkseen oikeaan paikkaan tai taksinkuljettajan noutamaan hänet sisätiloista. Lisäksi avustamislisä tulisi maksaa asetuksen 4 §: n kohtien 2 ja 3 mukaisissa tilanteissa, jotta näkövammainen ihminen saa pysähdyksen (muun muassa apteekkikäynti) aikana tarvitsemansa avun ja opastuksen taksinkuljettajalta. Avustamislisän suuruus voi olla pienempikuin esteettömän ajoneuvon kohdalla, sillä näkövammaisen opastaminen esimerkiksi oikeaan paikkaan on tehtävänä erilainen kuin tällä hetkellä avustamislisään oikeuttavat tehtävät.
Odotusmaksu ei ratkaise ongelmia, joissa näkövammainen ihminen tarvitsisi taksinkuljettajan apua. Sen sijaan avustamislisän laajentaminen ehdottamallamme tavalla ratkaisisi ja vähentäisi näkövammaisten ihmisten kokemia ongelmia sairausvakuutuksesta korvattavien taksimatkojen kohdalla.
Asetusmuistion mukaan sosiaali- ja terveysministeriössä on käynnistetty selvityshanke, jonka tarkoituksena on arvioida Kela-taksien sääntelyn erityiskysymyksiä siitä näkökulmasta, miten jatkossakin voitaisiin turvata kustannustehokkaan ja laadukkaan Kela-taksipalvelun toteutuminen. Selvityshankkeen on tarkoitus toimia pohjana vuonna 2025 käynnistettävälle säädösvalmistelulle, jonka yhteydessä tarkastellaan Kela-taksien enimmäishintasääntelyyn liittyviä säädösmuutostarpeita.
Tässä yhteydessä on perusteltua tarkastella myös avustamislisää yllä ehdottamallamme tavalla. Näkövammaisten liitto jatkaa mielellään keskustelua ehdotuksesta.
Lisätietoja
järjestöjohtaja Sari Kokko, sari.kokko@nakovammaistenliitto.fi