Minun kuvani -kampanja rohkaisee kertomaan, mitä somekuvissa on
Sosiaalinen media on tärkeä viestintäkanava myös näkövammaisille. Suuri osa somekuvista jää kuitenkin näkövammaiselle arvailujen varaan. Kysymys on saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta, joka on somessa helppo toteuttaa. Ratkaisu on lisätä kuviin vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti.
Kaksikielisessä kampanjassa innostamme suomalaisia somekäyttäjiä kuvailemaan kuvansa sosiaalisessa mediassa ja haastamaan mukaan lähipiirinsä ja yhteistyökumppaninsa.
Kampanjan keulakuvana on kuusi tunnettua suomalaista, jotka kuvailevat itsensä somessa julkaistavissa videoissa. Somekäyttäjät saavat tietää, mitä artisti Seksikäs-Suklaa, pääsihteeri, kirjailija Rosa Meriläinen, näyttelijä Alma Pöysti, pyörätuolikelaaja, paralympiamitalisti Henry Manni, somevaikuttaja Mona Bling ja Helsingin ex-apulaiskaupunginjohtaja ja Twitter-vaikuttaja Pekka Sauri kertovat omasta ulkonäöstään.
- Olen opetellut kuvailemaan itseni – se on hyvä lempeysharjoitus, Rosa Meriläinen sanoo.
Alma Pöysti kertoo näyttävänsä eri päivinä hiukan erilaiselta ja myös tunnetila voi hänen mielestään joskus vaikuttaa ulkonäköön.
Vaikka Pekka Sauri kokee olevansa ei-visuaalista sukupolvea, hänkin myöntää, että ihmisen ulkoisella olemuksella merkitystä.
Ohjeita alt-tekstin laatimiseen
Tarjoamme minun-kuvani.fi -kampanjasivustolla- Ulkoinen linkki ohjeet siihen, kuinka alt-teksti laaditaan ja miten se lisätään kuviin eri somekanavissa.
Kampanjan toteuttavat meidän kanssamme Förbundet Finlands Svenska Synskadade- Ulkoinen linkki, SAMS- Ulkoinen linkki, Kynnys- Ulkoinen linkki ja Invalidiliitto- Ulkoinen linkki.
Kampanjaa voi seurata ja siihen voi osallistua Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä aihetunnisteilla #MinunKuvani, #MinBild, #SokeidenViikko #BlindVeckan.
Seuraa kampanjaa Näkövammaisten liiton somekanavissa: Instagram- Ulkoinen linkki, Facebook- Ulkoinen linkki ja Twitter- Ulkoinen linkki.