Liitto mukana rasismin vas­tai­ses­sa Me puhumme teoin -kam­pan­jas­sa

Näkövammaisten liitto on mukana Me puhumme teoin -kampanjassa. Kampanja haastaa yhteisöt, yritykset, järjestöt ja organisaatiot mukaan rakentamaan yhdenvertaista, rasismista vapaata Suomea konkreettisin teoin.

Kampanjan keskiössä on valtioneuvoston nimissä Sitoumus2050-verkkopalvelussa tehty kattositoumus, jossa sitoudutaan yhdessä puuttumaan syrjintään, kitkemään rasismia sekä edistämään yhdenvertaisuutta kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla yksilön tasolta yhteisöihin.

Kampanjan tavoitteena on oikeudenmukaisempi yhteiskunta, jossa jokainen ihminen taustastaan riippumatta on yhdenvertainen osa suomalaista yhteiskuntaa ja kokee tulevansa kunnioitetuksi, kuulluksi, nähdyksi ja arvostetuksi.

Näkövammaisten liiton päämäärä on tasa-arvoinen yhteiskunta, jossa myös näkövammaiset voivat elää omaehtoista, itsenäistä ja runsassisältöistä elämää ja toteuttaa itseään omien valintojensa mukaan. YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista on toimintamme perusta. Edistämme näkövammaisten oikeuksia ja ehkäisemme syrjintää.

Rasismi ja syrjintä heikentävät demokratiaa, luottamusta yhteiskuntaan ja erityisesti vähemmistötaustaisten nuorten tulevaisuudenuskoa. Yhteiskunnan rakenteita on kehitettävä syrjimättömiksi, jotta varmistetaan jokaiselle yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella, tehdä työtä ja osallistua yhteiskuntaan. Lisäksi on tietoisesti rakennettava yhteiskunnallista ilmapiiriä, jossa jokainen tuntee itsensä taustastaan riippumatta tervetulleeksi ja arvokkaaksi.

Näkövammaisten liiton toimenpiteet:

1. Lisäämme avointa keskustelua yhdenvertaisuuden toteutumisesta ja kehittämistarpeista organisaatiossamme.

• Edistämme organisaation johdon ja koko henkilöstön parissa ilmapiiriä, jossa avoin keskustelu on mahdollinen.
  • Käytössämme on yhdessä laadittu yhdenvertaisuussuunnitelma.
  • Keskustelemme yhdessä, esiintyykö organisaatiossa rasismia ja syrjintää, mitä siitä tiedetään ja miten siihen puututaan.
  • Kerromme aktiivisesti, että olemme mukana tässä kampanjassa sekä kerromme rasismista ja sen vaikutuksista eri tilaisuuksissamme.

2. Vahvistamme tietopohjaa monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta ja kehittämistarpeista organisaatiossamme.

• Hyödynnämme tutkimustietoa
  • Teemme tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä tiedon pohjalta.

3. Varmistamme, että työyhteisössämme tai toiminnassamme rasismia kohdanneille on tarjolla tarvittavaa tukea.

• Ohjaamme rasismia kohdanneita henkilöitä olemassa olevien tukipalveluiden piiriin.

4. Koulutamme organisaatiomme johdon ja vastuuhenkilöt rasismista ja siihen puuttumisesta.

• Voimme järjestää johdolle ja vastuuhenkilöille koulutusta muun muassa rasismista ja rasistisen käytöksen tunnistamisesta, yhdenvertaisuuden periaatteista ja syrjinnän ehkäisystä. Otamme nämä asiat esille myös koko henkilöstön tilaisuuksissa.

Lisätietoa Me toimimme teoin -kampanjasta.- Ulkoinen linkki