Laurin kirja -ää­ni­kir­ja­pal­kin­to jaetaan jälleen vuonna 2024

Laurin kirja -äänikirjapalkinto jaetaan 1.4.2022–31.3.2024 julkaistulle äänikirjalle lokakuussa.

Näkövammaisjärjestöt jakavat joka toinen vuosi palkinnon laadukkaalle kaupalliselle äänikirjalle. Vuoden 2024 Laurin kirja -äänikirjapalkinto jaetaan 1.4.202231.3.2024 julkaistulle äänikirjalle.

Palkinnonjakoa varten yhdistykset ovat asettaneet viisihenkisen palkintolautakunnan, joka koostuu näkövammaisista henkilöistä. Lautakunta on tutustunut kustantamojen valitsemiin ehdokaskirjoihin, joita tänä vuonna osallistui kilpailuun 29. Syyskuussa lautakunta voi julkistaa seitsemän finalistin listan. Voittajille luovutetaan Laurin kirja -palkinto 10.10.2024 Kirjailijatalo Villa Kivessä.

Laurin kirja -äänikirjapalkinto on kokonaisuudessaan 6000 euroa, josta jaetaan 3000 euroa teoksen kirjoittajalle/kirjoittajille ja 3000 euroa äänikirjan lukijalle/lukijoille. Lisäksi tarvittaessa jaetaan 1500 euroa suomalaisen kirjailijan ruotsiksi tai kolmannella kielellä kirjoittaman teoksen suomentajalle.

Vuonna 2020 kilpailun voitti Tiina Raevaaran Kaksoiskierre, jonka lukijana palkittiin Krista Putkonen-Örn. Vuonna 2022 Laurin kirja -palkinnon saivat Joonatan Tola teoksellaan Punainen planeetta ja lukija Ilkka Villi.

Kilpailu on avoin kaikille äänikirjojen kustantajille.

”Laurin julisti hän parhaaksi lukijaksi Toukolan suuressa kylässä”.
- Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä

Järjestäjinä: