Siirry pääsisältöön

Nä­kö­vam­mai­sen lapsen vi­ri­ke­ma­ton teko- ja käyt­tö­vih­jei­tä

Virikematto aktivoi lähiympäristön tutkimusmatkoihin.
Kaksi tyttöä leikkivät kahvikutsuja. Molemmilla on nuket ja oikealla oleva tyttö ohjaa kädellään vasemmalla puolella olevaa tyttöä löytämään kahvikupin.

Tällä sivulla

Virikematto aktivoi lasta tutkimaan lähiympäristöään sekä tekemään havaintoja ja muistijälkiä, joiden avulla hän kehittyy hahmottamaan tilaa ympärillään suhteessa omaan kehoonsa.

Materiaaleista voi saada monenlaisia tuntokokemuksia ja näköhavaintoja, ja nämä kannattaa huomioida monipuolisesti kankaita valitessa.

Tunto

  • karhea
  • sileä
  • pehmeä
  • liukas
  • tahmea.

Tunto ja ääni

Tuntokokemuksia, joihin yhdistyy äänihavainto:

  • kahiseva
  • rapiseva
  • kellot, kulkuset, napit.

Näkö ja tunto

Näköhavaintoja, jotka korostuvat tuntokokemuksella:

  • värien vaihtelevuus
  • karkea tumma ja pehmeä vaalea vierekkäin
  • kontrastin ja taktiilisuuden variaatiot, vaaleasta tummaan ja karkeasta pehmeään.

Sanavarasto

Virikematolta löytyvien asioiden avulla voi kehittää myös sanavarastoa ja oppia peruskäsitteitä:

  • pieniä, suuria
  • pitkiä, lyhyitä
  • ympyröitä, kulmia, suoria
  • edessä, takana, sivulla
  • vasen, oikea.

Tilanhahmotus

  • Tilanhahmotusta tukevat esimerkiksi erilaiset kulmat.
  • Kun matto on aina samassa suunnassa tilassa, jossa sitä pääasiallisesti käytetään, oppii lapsi sen avulla myös suuntia. Hän oppii luottamaan ympäristönsä ääniin ja valoihin, tietäen esimerkiksi oven sijaitsevan hänen takanaan, koska maton antama informaatio on hänelle tuttu.

Yllätykset

Ympäröivästä maailmasta löytyy myös yllätyksiä. Mitä olikaan joutunut virikematon alle? Matto rullalla, minä rullan sisällä?

Huomioi myös

  • Materiaalien pesunkesto ja värien säilyvyys
  • Pienten osien hyvä kiinnitys
  • Ei liian pitkiä naruja.