Näkövammaisen lapsen virikematon teko- ja käyttövihjeitä
Virikematto aktivoi lasta tutkimaan lähiympäristöään sekä tekemään havaintoja ja muistijälkiä, joiden avulla hän kehittyy hahmottamaan tilaa ympärillään suhteessa omaan kehoonsa.
Materiaaleista voi saada monenlaisia tuntokokemuksia ja näköhavaintoja, ja nämä kannattaa huomioida monipuolisesti kankaita valitessa.
Tunto
- karhea
- sileä
- pehmeä
- liukas
- tahmea.
Tunto ja ääni
Tuntokokemuksia, joihin yhdistyy äänihavainto:
- kahiseva
- rapiseva
- kellot, kulkuset, napit.
Näkö ja tunto
Näköhavaintoja, jotka korostuvat tuntokokemuksella:
- värien vaihtelevuus
- karkea tumma ja pehmeä vaalea vierekkäin
- kontrastin ja taktiilisuuden variaatiot, vaaleasta tummaan ja karkeasta pehmeään.
Sanavarasto
Virikematolta löytyvien asioiden avulla voi kehittää myös sanavarastoa ja oppia peruskäsitteitä:
- pieniä, suuria
- pitkiä, lyhyitä
- ympyröitä, kulmia, suoria
- edessä, takana, sivulla
- vasen, oikea.
Tilanhahmotus
- Tilanhahmotusta tukevat esimerkiksi erilaiset kulmat.
- Kun matto on aina samassa suunnassa tilassa, jossa sitä pääasiallisesti käytetään, oppii lapsi sen avulla myös suuntia. Hän oppii luottamaan ympäristönsä ääniin ja valoihin, tietäen esimerkiksi oven sijaitsevan hänen takanaan, koska maton antama informaatio on hänelle tuttu.
Yllätykset
Ympäröivästä maailmasta löytyy myös yllätyksiä. Mitä olikaan joutunut virikematon alle? Matto rullalla, minä rullan sisällä?
Huomioi myös
- Materiaalien pesunkesto ja värien säilyvyys
- Pienten osien hyvä kiinnitys
- Ei liian pitkiä naruja.